
De kracht van herhaling bij Vroegsignalering
Bij Vroegsignalering proberen we mensen te helpen voordat betalingsproblemen uit de hand lopen. Soms kost dat tijd en geduld. Zoals bij deze man, die al maanden op onze lijst stond.
Altijd net te laat
Deze ondernemer betaalde zijn huur wel, maar telkens een paar dagen te laat. Geen groot probleem, dacht hij. Zijn klanten betaalden hem immers ook niet altijd op tijd. Maar voor de woningbouw was dit een terugkerend signaal. Elke maand kwamen ze bij ons met dezelfde melding.
Toen we hem spraken, begreep hij niet waarom de woningbouw hier zo moeilijk over deed. “Ze weten toch dat ik betaal?” Maar wij stonden er niet voor niets: de structurele achterstand zorgde voor onnodige meldingen en rompslomp – voor hem én voor de woningbouw.
Herhaling werkt
Na drie gesprekken in drie maanden begon hij in te zien dat het tijd kostte – niet alleen voor de woningbouw, maar ook voor ons. Langzaam drong het tot hem door dat een structurele oplossing beter zou zijn. Uiteindelijk besloot hij zelf contact op te nemen met de woningbouw om duidelijke afspraken te maken.
Eindelijk van de lijst af
De volgende maand stond hij niet meer op onze lijst. Een teken dat hij en de woningbouw een werkbare oplossing hebben gevonden. En dat is precies het doel van Vroegsignalering: problemen aanpakken vóór ze echt problemen worden.
Soms duurt het even voordat iemand inziet dat verandering nodig is. Maar door steeds weer in gesprek te gaan en het probleem onder de aandacht te brengen, gaan mensen nadenken. Zelfs als ze eerst denken: Waar maken jullie je druk om?